Dag 7, Santa Domingo - Reisverslag uit Baní, Dominicaanse Republiek van rainbow republic - WaarBenJij.nu Dag 7, Santa Domingo - Reisverslag uit Baní, Dominicaanse Republiek van rainbow republic - WaarBenJij.nu

Dag 7, Santa Domingo

Door: Marijn, Leontine

Blijf op de hoogte en volg rainbow

25 Juli 2014 | Dominicaanse Republiek, Baní

Hallo vrienden, familie, sponsors en anderzins geinteresseerden,

Een week in de martelende hitte en de brandende zon en wij lopen, al dan niet gesierd door zweetsnorren en plakhoofden, nog steeds volop te genieten. De atmosfeer, de mensen, de gezelligheid en de gastvrijheid zijn zelfs hier in de confronterende armoede van Bani in overvloed aanwezig. Vandaag zijn wij afgereisd naar de hoofdstad van het eiland, Santa Domingo. Samen met de lokale jeugd hebben we hier een gezellig dagje vol cultuursnuiven, temperamentvol afdingen en bovenal plezier beleefd. Na het bezichtigen van het eeuwenoude Fort Alesa, waar veel klimmen en klauteren ons een indrukwekkend uitzicht opleverden, gingen we op pad naar het Columbushuis. Hier woonde destijds de zoon van Christoffel Columbus, Diego. Door onze koptelefoons klonk een stem die wanhopig probeerde ons wat bij te brengen over wat er in het Columbushuis allemaal gebeurd is, maar enkel slaagde in het verwekken van een enorme behoefte aan slaap.

Na het nemen van de zoveelste groepsfoto, die als vanzelfsprekend zo´n tien keer overnieuw genomen moest worden, gingen we door naar het klassieke centrum van Santa Domingo, waar we het wisselen van de wacht in het Pantheon mochten bezichtigen: hier wordt de eeuwige vlam van Santa Domingo bewaard. Na wat technische problemen, namelijk de ons niet onbekende stroomuitvallen, ging het toch door, echter wel in versoberde versie. Hierna, yes, eten.

De rest van de middag spendeerden we winkelend, samen met de Dominicaanse jeugd. Zij voerden verhitte discussies voor ons, met mooie afgedingde prijsjes als resultaat. Na een hele gezellige, danserige en zangerige busrit terug naar Bani strandden we uitgeput aan tafel en genoten van een ijskoud drankje en vers fruit. Nu zijn we allemaal vermoeid en na nog een paar spelletjes en wat heerlijke fruitsapjes duiken we allemaal snel ons bed in.

!Adios y dulce sueños!

• 25 Juli 2014 - 21:53

Elly Baas:

Hej,
    Mooi verhaal over de stad en jullie bezoek daaraan.

• 26 Juli 2014 - 00:13

Renate:

Ha Marijn en Leontine,
    Wat een leuk en mooi beeldend geschreven verslag!
    Veel herkenbare grappige situaties.
    Veel plezier nog in de grotere wereld!
    Renate

rainbow

Wij zijn 13 jongeren en 4 begeleiders die vanaf 17 juli t/m 4 augustus gaan deelnemen aan een vrijwilligersproject in de Dominicaanse Republic. Samen gaan we daar helpen bij het kinderwerk, sanitair in huisjes aanleggen, schilderen van een school en kerk.We logeren bij gastgezinnen. De bouwkosten hebben we bij elkaar gebracht door acties in Nederland: stroopwafel, kerstkaarten, boeken,servetten, oliebollen, taarten verkoop. Optredens in verzorgingshuizen, serveren op een feest, giften, collectes uit kerken, sponsorloop op basis school, gluhwine en chocomelk verkoop met kerst. We kennen elkaar al best lang en zijn echt vrienden geworden. Onze groep komt uit de Regenboog kerk. PKN kerk. We hebben veel hulp uit de kerk gekregen bij al onze acties.

Actief sinds 15 Juli 2014