donderdag 31 juli - Reisverslag uit Baní, Dominicaanse Republiek van rainbow republic - WaarBenJij.nu donderdag 31 juli - Reisverslag uit Baní, Dominicaanse Republiek van rainbow republic - WaarBenJij.nu

donderdag 31 juli

Door: Hilco

Blijf op de hoogte en volg rainbow

02 Augustus 2014 | Dominicaanse Republiek, Baní

Ik lig hier in mijn bedje in hotel Carlifornia in Jarabachoa (spreek uit Garabakoa) hoog in de bergen in de Dominicaanse Republiek. Beneden zijn de jongeren aan het Weerwolven, een spel weer ze eerder in weekenden al geen genoeg van konden krijgen. Gisterenavond (woensdag) hebben we afscheid genomen van de mensen in de wijk Santa Rosa. In de "achtertuin" van casa Ezras (en Hellen) zijn de meeste gastgezinnen, bouwvakkers, onze superkok Sol en schilders etc etc bijelkaar gekomen voor het afscheid. Wat indrukkend hoe deze mensen ondanks hun armoede zoveel liefde en gastvrijheid hebben weten te tonen voor ons. Gea en ik sliepen bij Mercedes die met haar zoon en twee kleindochters in een klein huisje woont. Een huisje met een golfplaten dakje waar de kieren zo groot waren dat ik afgelopen week 's nachts een kat uit de buurt op de keukenkastjes aantrof. Ook gebeurde het eens dat ik verschrikt wakker werd omdat er iets over mijn kussen liep langs mijn hoofd. Het bleek een muis. Gea die als als een stil luipaard nog naast me bleef liggen had als enige opmerking "Ik zal jou maar niet meenemen naar de oerwouden van Afrika", " Nee schat, doe dat maar niet" zei ik.
Afin Mercedes en haar kinderen waren schatten van mensen en ik had nergens anders willen slapen. Op de bewuste afscheidsavond hebben we oa een lied gezongen voor hen en cadeautjes gegeven. Maar oeps.... daar zaten een paar oranje t shirts tussen met een bierpul afbeelding en dat kon natuurlijk niet. Voor deze geloofsgemeenschap is alcohol ten strengste verboden.
De volgende ochtend hadden we een grote verassing, de ontbijttafel was door Hellen prachtig gedekt met op elk bord een beschilderd steentje in de kleuren van de Dominicaanse vlag. Ze was er de halve nacht mee bezig geweest.
Na het ontbijt vertrokken we precies op tijd rond elf uur met de bus naar Santo Domingo. De buschauffeur wilde kennelijk zijn maaltijd van 12 uur niet missen want hij sjeesde als een gek door de straten van Santa Domingo.
Op het busstation zijn we overgestapt op de lokale bus naar Jarabachoa, een rit nog van 2,5 uur en het laatste stuk steeds hoger de bergen in. Het hotel en de kamers zijn prachtig en het zwembad nog beter. Maar ook hier is de keuken helaas niet al te schoon.
Maar wat heerlijk als je dan weer een schone slaapkamer treft waar je 24 uur per dag licht hebt en waar het water het altijd doet. 's Avonds zijn we dit stadje ingegaan, het oogt als een vriendelijk bergstadje. Hier eten we in een restaurant. Joost en Rutger nemen een pizza, zij waren dan ook zo'n beetje de enige die niet bij onze vorige pizza avontuur ziek waren geworden.
Daarna nemen we nog een ijsje bij de zaak 2 deuren verder naast het restaurant. Een gehandicapte jongen komt bij me staan bedelen om geld.
Ik volg het advies op van onze reisleidster Karin "geen geld geven aan bedelende kinderen anders heb je binnen 5 minuten 30 kinderen achter je aan." In plaats daarvan bied ik hem een ijsje aan. Hij neemt een bescheiden bakje ijs met twee bolletje en een sausje. Als ik mijn en zijn ijsje afreken zit hij inmiddels op de stoep van de ijssalon te genieten van zijn ijsje en kijkt met met een grote lach aan en geeft me een knipoog. Ik smelt " als ijs in een het tropisch land" mijn dag kon al niet stuk door ons mooie ontbijt maar nu is mijn dag nog mooier.
Eenmaal terug gelopen naar het hotel gaan de jongeren bij het zwembad zitten.....en tja wat zullen nou die WEERWOLVEN morgen hier in gaan doen....?????

  • 02 Augustus 2014 - 08:05

    Jan Herman:

    Bedankt, Hilco. Mijn dag is al weer goed. Hier op de dijk van Terschelling staat iemand naar de zee te staren en op nieuws te wachten. Ik merk weer hoe belangrijk dat is. Jullie kunnen nog even genieten van de DomRep. Klinkt goed daar in de bergen. Veel plezier vandaag. Telt het naar de kerk gaan ook op een reisdag zwaar mee? Onderwegkerkje, ergens richting Santo Domingo?

  • 02 Augustus 2014 - 08:22

    Adrienne:

    Mooi verslag Hilco en voor straks, een goed reis.

  • 02 Augustus 2014 - 08:58

    Alfred:

    Bedankt voor alle verslagen. Reikhalzend hebben we steeds uitgezien naar nieuwe berichten. 'Indrukwekkend', 'onvergetelijk' en 'hartwerwarmend' spatte van elke dag.
    Goede reis terug allemaal.

  • 02 Augustus 2014 - 09:34

    Elly Baas:

    Heb genoten van jullie mails.
    Goede reis naar huis

  • 02 Augustus 2014 - 11:25

    Janny Oordt:

    Bedankt voor de leuke verslagen! Geniet van jullie laatste dag en goede reis naar huis!

  • 02 Augustus 2014 - 13:02

    Elsbeth:

    Dat klinkt goed in Hotel California en wat een ontroerend afscheid. Fijne dag vandaag en een goede terugreis.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

rainbow

Wij zijn 13 jongeren en 4 begeleiders die vanaf 17 juli t/m 4 augustus gaan deelnemen aan een vrijwilligersproject in de Dominicaanse Republic. Samen gaan we daar helpen bij het kinderwerk, sanitair in huisjes aanleggen, schilderen van een school en kerk.We logeren bij gastgezinnen. De bouwkosten hebben we bij elkaar gebracht door acties in Nederland: stroopwafel, kerstkaarten, boeken,servetten, oliebollen, taarten verkoop. Optredens in verzorgingshuizen, serveren op een feest, giften, collectes uit kerken, sponsorloop op basis school, gluhwine en chocomelk verkoop met kerst. We kennen elkaar al best lang en zijn echt vrienden geworden. Onze groep komt uit de Regenboog kerk. PKN kerk. We hebben veel hulp uit de kerk gekregen bij al onze acties.

Actief sinds 15 Juli 2014
Verslag gelezen: 314
Totaal aantal bezoekers 9604

Voorgaande reizen:

17 Juli 2014 - 04 Augustus 2014

Rainbow2republic

Landen bezocht: